söndag 14 juni 2009

Google Books

Jag har precis tittat på betaversionen av Google Books. Tanken med projektet är att skapa ett bibliotek på nätet, vilket i grunden är ett bra projekt. Problemet är att, iallafall i betaversionen, är det ont om fulltexter, i de flesta sökningar jag gjort har jag antingen fått ett meddelande om att förhandsgranskning inte är möjlig, eller bara fått se någon enstaka sida ur böckerna. Istället finns länkar till nätbokhandlar som säljer böckerna ifråga. Enligt avtal ska 63 procent av intäkterna från bokförsäljningen gå till upphosrättsinnehavarna, resterande 37 procent till Google.

Någonstans här ser jag ett problem. Böckerna säljs för att Google ska göra vinst, det handlar alltså inte om tillgängliggörande i vanlig mening. Information wants to be free, men är det inte.

Vad jag helst av allt skulle vilja ha är lättillgängliga texter i fulltext. Detta skulle t.ex. kunna finansieras med en generell skatt på bredband, som jag gärna skulle se ihopbakad med TV-licensen. Dessa pengar skulle sedan kunna betalas ut som ersättning till upphovsrättshavare, liknande den biblioteksersättning som redan finns i Sverige.

Biblioteksersättningen nämndes flitigt i slutdebatten inför EU-parlamentsvalet i förra veckan, men ingen av kandidaterna verkade ha någon riktig koll på hur biblioteksersättningen är uppbyggd idag, att den enbart går till svenska författare och översättare, och enbart betalas ut för böcker på svenska.

För ett system med tillgängliggjord fulltext skulle fungera skulle det kräva en ny form av biblioteksersättning, på global skala. Vem som skulle kunna administrera ett sådant system är högst oklart. Dessutom finns det motståndare mot Google books i nuvarande form bland annat i Tyskland, men frågan har också tagits upp på EU-nivå. Dessutom granskas frågan nu av amerikanska justitiedepartementet, eftersom det antas kunna snedvrida konkurrensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar