onsdag 17 juni 2009

Religiös tolerans, tack

Får man vara ateist och samtidigt acceptera att det finns folk som inte är det? Nej, verkar Humanisterna tycka. Den senaste veckan har Humanisterna drivit en stor annons- och webbkampanj på temat Gud finns nog inte, med bland annat ett test av hur religiös man är. Själv blev jag "klockren humanist" efter att bland annat svarat nej på frågan om jag ville att Gud skulle bestämma vem jag gifte mig med.

På den enda frågan där jag gav "fel" svar ansåg jag att man inte skulle kritisera andra människors religion. En distinktion: jag tycker att man ska få kritisera andras politiska åsikter, oavsett om de berättigas med religion eller inte. Det finns kyrkor runt om i världen driver politiska agendor, som förtrycker kvinnor och homosexuella, som motarbetar sexualundervisning och aborter. Det är en konservativ ideologi som vi måste bekämpa, men att det finns t.ex. konservativa kristna som tycker så betyder inte att alla kristna gör det.

Som toleranta ateister måste vi kunna se skillnad på religiösa och fundamentalister.

Att dessutom gräva fram det mest sexistiska citatet man kunnat hitta ur koranen i en värld där det redan finns mängder av fördomar mot muslimer (Ali Esbati tar upp ett skrämmande exempel) är bara fullständigt onödigt.

Paolo Pissoffi har också skrivit om kampanjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar